Bama Fresh Cuts, Vantaa

Bama_Hero_Image

Uusi tuotantolaitos tukee Bama Fresh Cutsin kasvua

Bama Fresh Cuts Oy:n missiona on luoda vihreää, vastuullista kasvua tuoreilla ja terveellisillä tuotteilla. Baman valmiiksi leikattuja ja pestyjä salaatteja sekä valmisaterioita toimitetaan vähittäiskauppaan ja elintarvikealalle Pohjoismaissa ja Baltiassa. Baman uusi, yli 6 000 neliön tuotantolaitos avattiin Vantaan Piispankylään loppuvuodesta 2022. Kiinteistön rakennuksesta vastasi SRV ja kylmätekniikan toimitti Viessmann Kylmäjärjestelmät Oy.

Vantaan tuotantolaitoksen lisäksi Bamalla on toimipisteet myös Helsinborgissa ja Lindesbergissä. Helsinborgissa tuotanto keskittyy Vantaan tavoin valmiiksi pestyihin ja leikattuihin salaatteihin, hedelmiin ja vihanneksiin. Lindesbergissä valmistetaan kasvispohjaisia valmisruokia ja ateriaratkaisuja. Yhteensä nämä kolme tuotantolaitosta työllistävät noin 400 henkilöä, joista Vantaalla työskentelee noin 100.

– Vanha tehtaamme jäi liian pieneksi. Tavoitteenamme on kasvaa, joten päätimme rakentaa tänne Vantaalle kolme kertaa aiempaa suuremman tehtaan. Uusi tehdas vastaa nykypäivän tarpeisiimme sekä tulevaisuuden kasvutavoitteisiimme, kertoo Vantaan tuotantolaitoksen Site Manager Pekka Vanhakylä.

Viessmann Kylmäjärjestelmät ja SRV tekivät tiivistä yhteistyötä

Uusi tuotantolaitos rakennettiin avaimet käteen -toimituksena SRV:n toimesta. Viessmann Kylmäjärjestelmät toimitti tuotantotilan koko kylmä- ja lämmitysjärjestelmän. Jäähdytystekniikkaa on yhteensä 900 kilowatin edestä ja lämpöpumpputekniikkaa 500 kilowatin edestä.

– Kyseessä on tällainen keinokuorma-ratkaisu, jonka avulla voimme hyödyntää ulkoilman energiaa lämmitystarpeisiin. Tällaiset projektit ovat mielenkiintoisia ja haastavia. Yhteistyötä tehdään koko LVI- ja rakennussektorin kanssa. Kaikkien eri osa-alueiden yhdistäminen oli tässä se suurin haaste, kertoo Viessmann Kylmäjärjestelmien Manager Refrigeration Solutions Panu Lammi.

Uusi tuotantolaitos pitää sisällään sekä tuotanto- että varastotilaa. Kaikki tuotanto- ja varastotilat ovat kylmiä ja niiden lämpötila on noin neljä astetta. Ainoita lämpimiä tiloja ovat toimistot ja tekniset tilat. Suurikokoinen tuotantolaitos oli Bamalle merkittävä investointi tulevaisuuteen.

– Investointi oli liikevaihtoomme nähden erittäin suuri, mutta halusimme panostaa tulevaisuuteen ja tulevaan kasvuun, Vanhakylä painottaa.

– Viessmaan Kylmäjärjestelmät on markkinajohtaja kaupan kylmäjärjestelmissä. Ne ovat integroituja järjestelmiä, missä kiinteistölle tehdään jäähdytys ja lämmitys. Luonnollinen jatkumo tälle ovat ilman muuta tuotantotilat ja kylmävarastot, joita toteutamme. Tämä Baman projekti oli meidänkin mittakaavassamme iso ja oli mielenkiintoista päästä toteuttamaan projekti yhdessä SRV:n kanssa, Lammi iloitsee.

“Toteutus onnistui isossa kuvassa äärimmäisen hyvin”

Vaikka uuden tuotantolaitoksen rakennus osui haasteelliseen ajankohtaan muun muassa koronapandemian vuoksi, onnistuttiin projektissa silti pysymään sovitussa aikataulussa. Tuotanto päästiin aloittamaan uudella laitoksella jopa hieman ennen alkuperäisen suunnitelman mukaista aikataulua.

– Ajankohta oli haastava ja toimitusajat olivat pitkiä. Yhteistyöllä selvisimme kuitenkin oikein hyvin. Oli ensiarvoisen tärkeää, että kaikki valmistui ajallaan, Lammi toteaa.

"Toteutus onnistui isossa kuvassa äärimmäisen hyvin. Liiketoimintamme kannalta äärettömän tärkeää oli, että aikataulu piti ja vielä odotettua paremmin." -Pekka Vanhakylä, Site Manager, Bama Fresh Cuts Oy